Legendární Fiat 500 se vrací ve velkém stylu. Příloha HN Auto-moto
Britskému vozu Mini a německému Volkswagenu New Beetle vyrostla vá?ná konkurence. Po dvaatřicetileté přestávce se vrátil Fiat 500 - auto, které milionům Evropanů o?ivuje vzpomínky na dětství. A hned se stal evropským Autem roku 2008.
Kdo si snad je?tě nedávno myslel, ?e italská pětistovka bude tak trochu o?izený Mini Cooper, ten se teď při skutečném setkání s turínským fe?ákem musí chytit za nos. Nový Fiat 500 není laciným pokusem, jak se při?ivit na kultovním vozíku, ale ctí svůj pravzor ve v?ech důle?itých detailech: klenutím karosérie, prolisy na kapotě a masce, volantem i celou přístrojovou deskou. Automobilka dotáhla svou práci do nejmen?ích podrobností. Vněj?í i vnitřní kliky jsou pochromované, pohodlná sedadla svými jednoduchými tvary věrně imitují spartánskost původní předlohy. Dojen by mohla zhatit ledabylá montá? nebo laciné detaily, ale kvalita materiálů i zpracování je nečekaně prvotřídní. Fiat se tak mů?e směle postavit po bok britského konkurenta.
Italská značka přidala je?tě jednu podstatnou "drobnost": za image se tentokrát nemusí připlácet statisíce. I kdy? české ceny automobilka do uzávěrky tohoto čísla nezveřejnila, například v Německu se základní model s výbavou Pop a benzinovou dvanáctistovkou prodává v přepočtu za 283 000 korun. Komu by se to stále zdálo hodně, mů?e si pár měsíců počkat na skromněji vybavenou verzi Naked, která bude je?tě levněj?í.
Oficiálně se Fiat 500 začne v Česku prodávat v těchto dnech, otázkou v?ak je, zda se dostane na v?echny zájemce. U? v září registrovala automobilka 60 tisíc objednávek jen z Itálie - přitom roční kapacita továrny v polském Tychy, kde se retro vůz vyrábí, je maximálně 120 tisíc aut. "Pro ka?dou zemi, kde se pětistovka uvádí na trh, je připraven určitý počet vozů," říká mluvčí českého zastoupení Fiatu Janka Konečná. Kolik jich bude rezervováno pro Česko, v?ak zatím neví. Připou?tí ale, ?e se na pětistovku vytvoří pořadník.
Starý a nový bok po boku
Jak dramaticky se proměnila konstrukce automobilů za poslední tři desítky let, ukazuje přímé srovnání nové a původní pětistovky. U? samotný příjezd předsedy táborského Fiat Fan Klubu Josefa Koudelky na místo dostaveníčka obou aut je příznačný. Svého fiátka z roku 1972 přivezl nalo?eného v nevelkém furgonu, jakým se obvykle převá?ejí su?enky nebo chipsy. I kdy? nový fiat se svou délkou 355 centimetrů patří k nejmen?ím autům na trhu, vedle původní pětistovky, dlouhé jen 297 centimetrů, vypadá jako otesánek. Starý fiat působí a? neskutečně křehce. Za volant se dospělý člověk sotva slo?í a klaustrofobický pocit z malého prostoru je umocňován představou, jak by asi dopadla případná havárie. Hmota obou aut je toti? nesouměřitelná. Kdy? Fiat 500 před padesáti lety vyrá?el na silnice, vá?il 470 kilogramů. Dne?ní auto má něco kolem jedné tuny.
Pocit bezpečí, který má posádka v nové pětistovce, není jen iluzí. Pevná struktura karoserie a standardních sedm airbagů přinesly vozu v testech Euro NCAP plný počet pěti hvězdiček. Jak velký pokrok udělal Fiat u minivozů za poslední léta, dokládá stejný test modelu Panda z roku 2003 - tehdy dosáhl pouze na tři hvězdy.
Jediné, co by mohl nový fiat svému dávnému předchůdci závidět, je rozhled. Ve staré pětistovce má řidič kapotu jako na dlani, zatímco v té nové ji mů?e jen tu?it za hradbou přístrojové desky. Také sloupky karoserie jsou u novinky nepoměrně mohutněj?í - zejména výhled ?ikmo vzad je víceméně jen teoretický. S výhledem souvisí i nepříjemná zku?enost. Za de?tě se u novinky kapky vody nezvykle urputně dr?í na bočních sklech, co? zvlá?tě při noční jízdě znepříjemňuje orientaci na kři?ovatkách. A je?tě něco: čelní sklo se při studeném počasí neustále ml?í. Nepomů?e ani zapnutá klimatizace, ani proud vzduchu namířený výhradně na něj.
Trable se sedadly
Stísněný a nepředstavitelně hlučný, takový je původní Fiat 500. Přesednutí do současníka provází zji?tění, ?e pověstný nedostatek místa se stal u nové pětistovky minulostí. Prostor na předních sedadlech je i do ?ířky velkorysý. Vzadu u? ho najdete o poznání méně, přesto v?ak nejde o sedadla nouzová. Jen je k nim poněkud nepohodlný přístup. Doba, kdy se dopředu sklápěla celá přední sedadla ode?la s Fiatem 126. U dne?ní pětistovky se dozadu nastupuje pouze přes sklopené opěradlo, celé sedadlo přitom popojede trochu dopředu. Na původní místo se v?ak vrátí jenom někdy, pokud ten, kdo se sedadlem manipuluje, dodr?í určitý postup. O intuitivním ovládání nemů?e být ani řeč.
Čistě teoreticky by i současná pětistovka mohla mít motor ulo?ený nad zadní nápravou. Tuto koncepci si v?ak Fiat schoval a? pro třímetrový model Topolino, který se chystá vyrazit na silnice za dva roky. A proto?e současná pětistovka je pou?itým podvozkem i motory blízkým příbuzným modelu Panda, motor se přestěhoval pod přední kapotu. Zde u testovaného exempláře pracoval poněkud krátkodechý turbodiesel s objemem 1248 cm3 a výkonem 75 koní, který si na ka?dých sto kilometrů řekl o necelých ?est litrů nafty. Podle zku?eností s prodejem srovnatelného modelu Panda je v?ak zřejmé, ?e právě dieselový motor zůstane na okraji zájmu českých motoristů. Ti dají patrně nejčastěji přednost benzinové dvanáctistovce s výkonem 69 koní, případně čtrnáctistovce a jejím 100 koním. Za několik měsíců bude k mání i ostrá verze Abarth s benzinovým turbem a výkonem 180 koní.
Tvrdý suverén
Kdo u nové pětistovky čeká houpavý podvozek doprovázený bočními náklady karoserie, bude příjemně překvapen. Pětistovka se ve srovnání s pandou naklání jen minimálně a v zatáčkách je a? nečekaně suverénní. Posádka na to v?ak doplácí men?ím komfortem, proto?e tvrdě odladěný podvozek, u testovaného vozu navíc umocněný ?estnáctipalcovými pneumatikami s nízkým profilem, bezpečně odfiltruje jen drobné nerovnosti. Ty vět?í, jakou jsou příčné prahy nebo výmoly, u? tak dobře nezvládá. Naopak ?ádnou stí?nost si nezaslou?í přesná pětistupňová převodovka, svůj úkol bezchybně zvládají i dobře dávkované brzdy. U vy??ích verzí nebo za příplatek nabízí Fiat dokonce elektronický systém podvozku ESP, který v této kategorii vozů není samozřejmostí. A co je mezi miniauty skutečná rarita, jsou speciální světla pro denní svícení. Najdeme je pod hlavními reflektory a po zapnutí potkávacích světlometů se změní ve světla obrysová.
Zdaleka největ?í trumf se v?ak jmenuje příplatková výbava. Chromovaná zrcátka nebo ?achovnicová střecha se stejně vyvedeným klíčem k zapalování jsou pouze pověstným vrcholem ledovce. Díky takřka nekonečnému výběru polepů karoserie existuje celkem půl milionu kombinací, jak si svoji pětistovku odli?it od těch ostatních.
Ale i bez samolepicích okras je nový Fiat 500 velmi osobní zále?itost. Je z něj cítit historie i dobrý vkus starých časů. A skoro ka?dý, komu je dnes přes třicet, v něm má ulo?eny své vzpomínky.
Jakub Stehlík
Best Şişli Escort Girls Şişli dating site, profiles of
şişli escort girls and escort Şişli girls. You can reach the nightly and hourly escort lady Şişli ads 24/7. Are you looking for Şişli Escort Girl? You can send a one-click message to them via the most beautiful Şişli escort phone number and whatsapp.